وبلاگ دکتر سحر حسینی خواه
علمی، پژوهشی، آموزشی، مدیریتی و دانشگاهی

 

 

http://ganj.irandoc.ac.ir/dashboard?q=&qd%5B%5D=0




تاریخ: شنبه 16 بهمن 1395برچسب:,
ارسال توسط سحر حسینی خواه

 

 

امروزه بانک هایی قادر خواهند بود تا شرایط خود را از برابری رقابتی در مقایسه با بانک های دیگر به مزیت رقابتی تغییر دهند که از توان نوآوری بالایی برخوردار باشند. از دیدگاه نظریه های منبع محور و قابلیت های پویا دستیابی به مزیت رقابتی پایدار نیاز به متاقابلیت هایی دارد که به آسانی به دست نمی آیند. به علاوه این قابلیت ها بعضاً بسیار گران هستند. اتکای صرف به قابلیت های عملیاتی و شناخته شده ای مانند تبلیغات یا بهبود کیفیت خدمات تنها برابری رقابتی را برای بانک های فعال در بازار ایران تضمین خواهد کرد.

نوآوری در خدمات بانکی

مهم ترین متاقابلیتی که امروزه بانک های ما برای رسیدن به عملکردهای بالاتر از متوسط صنعت یا حفظ این عملکردها به آن احتیاج دارند توان نوآوری است. نوآوری و فناوری در صنعت بانکداری در هم تنیده اند. وقت آن است تا دیدگاه سنتی خود را تغییر دهیم و به جای انفعال تلاش کنیم تا عاملانه فضایی جدید را در فضای بانکداری کشور رقم زنیم. نقطه شروع تقلید از فناوری ها و نوآوری های موفق صنعت بانکداری در جهان است و در گام بعد باید خودمان نیز بانی و پایه گذار نوآوری های جدید باشیم.



ادامه مطلب...
ارسال توسط سحر حسینی خواه
ارسال توسط سحر حسینی خواه

 

 

 

در عصر حاضر، تولید کنندگان صنعتی در سرتاسر جهان می کوشند تا شیوه تولید ناب را به کار گیرند، سیستمی که پس از جنگ جهانی دوم در شرکت تویوتا موتور در ژاپن مطرح شد و هنگامی که صنایع و شرکت های دیگر ژاپنی از این سیستم قابل توجه نسخه برداری کردند، ژاپن تا مرحله برتری اقتصادی ای که امروز شاهد آن هستیم رشد کرد.

تولید ناب یک فلسفه تولیدی است که زمان سفارش تا ارسال را با حذف اتلاف ها کوتاه می کند.
- این تعریف به معنی داشتن یک انبار بزرگ و تحویل به مشتری به محض درخواست نیست بلکه معنی آن ساختن مورد سفارش در حداقل زمان است.
- اتلاف فعالیتی است که جاذب و مصرف کننده منابع وذخایر باشد اما هیچ ارزشی نیافریند.
- ارزش آن چیزی است که از نظر مشتری در زمان معین و با قیمت معین نیاز او را برآورده کند.

به بیانی دیگر، تولید ناب در واقع یک فلسفه و نگرش است که درصدد حذف و از بین بردن هر فرآیند اضافی از مرحله تهیه مواد اولیه تا تولید و نهایتا فروش است که ارزش افزوده ای ایجاد نمی کند. در نگرش تولید ناب، مونتاژگر (کارخانه اصلی) با یک دید سیستمی بامسائل برخورد می کند. به طوری که در تلاش است که یک رابطه برد-برد (WIN-WIN) با کل اجزای سیستم برقرار کند. مونتاژگر ناب، با عرضه کنندگان (SUPPLIERS) یک رابطه نزدیک بر مبنای سود معقول ایجاد می کند. میان مدیریت و کارگران نوعی تعهد وجود دارد که مدیریت به کارگران ارزش و احترام قائل است و مسئولیت ها را به آنان واگذار می کند در مقابل، مدیریت انتظار دارد که کارگران پاسخگوی نیازهای مختلف کارخانه باشند.

سیستم تولید ناب شکل تکامل یافته ی سیستم تولیدی است که "تائی چی اوهنو" به کمک همکارانش طی سی سال تلاش بی وقفه در شرکت تویوتا (در مقام های مدیریت کارگاه ماشین کاری، مدیریت اجرایی، مدیریت عامل و معاونت اجرایی) توانست از طریق سعی و خطاهای بسیار و به تدریج، آن را توسعه دهد و به سرانجام برساند. امروزه حاصل همین تلاش ها می باشد که در سراسر دنیا به نام تولید ناب شناخته شده است.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 11 آبان 1395برچسب:,
ارسال توسط سحر حسینی خواه

 

 

 

يكي از رويكردهاي جديد به بازاريابي، بازاريابي انقلابي است. شركت‌‌هايي مانند هارلي ديويدسون (Harley - Davidson) از اين نوع بازاريابي بهره جسته‌اند و به نتايج قابل قبولي دست يافته‌اند.
بسط منابع محدود، ارتباط صميمانه با مشتري و خلق راه‌حل براي ارضاي نيازهاي مشتري از تاكيدات اين رويكرد است. رهنمودهاي ده‌گانهء‌اجراي بازاريابي انقلابي عبارتند از:

  1. مدير عامل ملزم به بر عهده گرفتن مسووليت وظيفهء بازاريابي است. مديران عامل شركت‌هايي كه اين رويكرد را سرلوحهء كار خويش ساخته‌اند، هرگز مسووليت بازاريابي را تفويض نمي‌كنند.
  2. بخش بازاريابي بايد كوچك و تخت شروع به فعاليت كند و كوچك و تخت آن را ادامه دهد: مديران عامل اين نوع شركت‌ها نبايد اجازه دهند لايه‌هاي مديريتي مابين بازار و آن‌ها افزايش يابد.
  3. ايجاد روابط رودر رو با افرادي كه اهميت بيش‌تري براي شركت دارند: بازاريابان انقلابي، مزيت ارتباطات رو در رو و مستقيم را درك كرده‌اند و براي مشتريان وفادار و از طرفي سودآور اهميت بيش‌تري قائلند.
  4. استفادهء هوشيارانه و محتاطانه از تحقيقات بازار: بازاريابان انقلابي، استفاده از فنون ساده و عمومي را در تحقيقات بازار ترجيح مي‌دهند و از استفاده از تحقيقات حساسيت‌زا اجتناب مي‌كنند.
  5. به خدمت گرفتن مبلغان پرشور و حرارت، نه بازاريابان: اين نوع شركت‌ها بازارياب ندارند، مبلغ دارند. مبلغاني كه شركت و هنجارها و ارزش‌هاي آن را از ته‌دل پذيرفته‌اند.
  6. ابراز عشق و احترام نسبت به مشتريان به عنوان اشخاص حقيقي، نه به عنوان داده‌هايي در صفحهء كامپيوتر: بازاريابان انقلابي به مشتريان نگاه ابزاري ندارند و به جنبه‌هاي انساني هم توجه دارند.
  7. ايجاد اجتماعي از مصرف‌كنندگان: بازاريابان انقلابي، مصرف‌كنندگان را تشويق به مدنظر قرار دادن خويش به عنوان يك اجتماع و در نظر گرفتن نام و نشان شركت به عنوان عامل وحدت‌بخش آن‌ها مي‌كنند.
  8. تجديدنظر در آميختهء بازاريابي: بازاريابان انقلابي، قيمت، محصول، توزيع و ترويج خود را در جهت نيل به نيازهاي مشتري بازتعريف مي‌كنند.
  9. احترام به شعور همگاني: به عنوان نمونه، بازاريابان انقلابي توزيع خود را محدود مي‌كنند تا به وسيلهء آن وفاداري و تعهد مشتريان و توزيع‌كنندگان را بيفزايند. (مشتريان و توزيع‌كنندگان، قصد شركت را درك مي‌كنند)
  10. انطباق با نام تجاري: بازاريابان انقلابي نسبت به درستي، صداقت و شرافت نام تجاريشان حساسيت و وسواس دارند.

 

منبع: روزنامه سرمایه




تاریخ: جمعه 7 آبان 1395برچسب:بازاریابی رادیکال (انقلابی),
ارسال توسط سحر حسینی خواه

 

http://investopedia.ir

http://booktolearn.com/?p=335




تاریخ: جمعه 30 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط سحر حسینی خواه

 

 

http://www.jiem.org/index.php/jiem/article/view/1816

http://www.oajse.com/subjects/industrial_engineering.html

http://www.tandfonline.com/toc/tjci21/current

http://link.springer.com/journal/volumesAndIssues/40092




تاریخ: جمعه 30 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط سحر حسینی خواه

 

 

 

http://www.ensani.ir/fa/mags/magazines.aspx

 

 

 




تاریخ: پنج شنبه 15 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط سحر حسینی خواه

 

 

شایستگیهای مدیریتی عبارتند از خصوصیات و رفتارهایی که در محیط شغلی منجر به اثر بخشی مدیریت شود.

بایستی توجه داشت که الگوی ارائه شده در ذیل  یک الگوی عمومی و مادر است و بر حسب شرایط و اهداف مورد نظر می تواند زاینده الگوهای متناسب با سازمان و جایگاه مدیر باشد . بطور مثال اگر توسعه مدیر برای اداره یک شرکت تجاری مورد نظر قرار دارد ، عناوینی همچون نظریه های اقتصادی و فرایند های بازار ، کسب و کار بین المللی ، فن بیان ، فنون مذاکره و .... بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و ...

1- ویژگی های شخصیتی :  

شخصیت عبارتست از « مجموعه الگوهای منحصر به فرد نسبتاً ثابت رفتاری احساسی و فکری که انسان ها از خود بروز می دهند .

اعتماد به نفس                                                                                   

مسئولیت پذیری

روحیه رقابت جویی                                                               

خوش بینی به دیگران

برون گرایی                                                                          

خونسردی

شجاعت                                                                                           

استقامت در برابر مشکلات

علاقه مند به توسعه قابلیت های ذهنی ، مهارتی و نگرشی

سرعت عمل

سعه صدر

قدرشناسی

انتقاد پذیری

رقابت جویی

حسن خلق و نزاکت



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 2 مهر 1395برچسب:مدیریت, شایستگی های مدیریتی,
ارسال توسط سحر حسینی خواه

 

در دنیای امروز، مدیریت منبع‌های انسانی، یک هنر و تخصص ویژه می‌باشد. افرادی که چنین هنر و تخصصی دارند، با آرامشی عمیق به هدف‌های مدیریتی خود نائل می‌شوند. مدیران موفق، اندیشه‌های متعالی دارند و بر مبنای یک نظام ارزشی مثبت در مسیر تعالی سازمانی و فردی، گام برمی‌دارند. آنان هر روز با فکری تازه و ناب در عرصهٔ مدیریت پا می‌گذارند و از فرصت‌ها و امکانات به‌نحوی شایسته استفاده می‌کنند. ناملایمت‌های مسیر مدیریتی، آنان را ناامید نمی‌کند و هر مسئله‌ای را فرصتی برای رشد قابلیت‌های فردی و سازمانی خود می‌دانند. مدیران اندیشمند و موفق، با روحیه‌ای عالی، فرصت‌های بهبود را شناسائی و بر مبنای یک برنامهٔ مدون، اصلاحات لازم را انجام می‌دهند. 

اصلی‌ترین شاخص‌ها و ویژگی‌هائی که مدیران موفق دارند، به شرح زیر می‌باشد:


۱) نگرش و باورهای مثبت:
مدیرانی که با نگرش و باورهای مثبت، موضوع‌ها و مسائل را می‌نگرند، بهترین راه‌کارها و انتخاب‌ها را خواهند داشت. قانون زندگی، قانون باورهاست. هرکس به میزان باورهای مثبت، به موفقیت می‌رسد. باورهای یک مدیر، اندیشه‌ها و تصمیم‌هایش را می‌سازند و مسیر حرکتی او را مشخص می‌نمایند. ذهن انسان، این‌گونه طراحی شده است که به هر چیزی که فکر کند، به طرفش کشیده می‌شود و در نهایت، آن را به‌دست می‌آورد؛ حتی اگر آن چیز را دوست نداشته باشد.
مدیران موفق، با باورها و نگرش‌های مثبت به موضوع‌ها، نگاه می‌کنند و چون یکی از اصلی‌ترین باورهای‌شان، ”باور توانستن“ است، پس در هر عرصه‌ای که وارد می‌شوند، با ذهنیتی مثبت، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.
براساس آخرین تحقیق‌های علمی، تعداد سلول‌های مغز یک انسان، ۱۰۰ بیلیون می‌باشد که انسان‌ها فقط از ۲ درصد توانائی‌های این سلول‌های استفاده می‌کنند.
مدیران پویا و اندیشمند، با خلاقیت، ابتکار و با پشتوانهٔ باورها و نگرش‌های مثبت، از قدرت و توان مغزی خویش به‌طور مطلوب‌تری استفاده می‌نمایند.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 2 شهريور 1395برچسب:مدیریت, نگرش مدیران,
ارسال توسط سحر حسینی خواه